Fiecare alege să aibă grijă de aspectul său din motive diferite, însă există unele care ne unesc pe aproape toți.
Ultimele date publicate de GfK dintr-un studiu efectuat în 22 de țări arată că femeile petrec în medie aproape cinci ore pe săptămână îngrijindu-se (băi, epilat, coafat, machiaj, alegerea hainelor), în timp ce bărbații petrec în medie puțin peste trei ore. Dar care sunt cele mai mari motive pentru care oamenii se simt constrânși să arate cât mai bine?
Cea mai populară motivație, citată de 60% dintre cele 27,000 de persoane intervievate, este că vor să arate cât mai bine ca să aibă o părere bună despre sine. A doua motivație ca și procentaj (44%) a fost pentru că vor să facă o primă impresie bună și cea de-a treia să fie un exemplu pentru copiii lor (40%).
Bărbații și femeile se oglindesc reciproc în cele trei motivații de mai sus atunci când vor să arate bine. Însă motivul principal – să se simtă bine în pielea lor – rezonează mai puternic cu femeile decât cu bărbații (67% versus 52%), în timp ce o primă impresie bună și să fie un exemplu pentru copii lor sunt motive ce sunt citate aproape în același procent de bărbați și de femei deopotrivă.
Stereotipurile de gen încă sunt prezente în societatea modernă. Pentru bărbați al patrulea și al cincilea motiv pentru care vor să arate bine este legat de conotațiile amoroase. Mai exact, se îngrijesc pentru a face pe plac soției sau partenerei și pentru a crea o impresie bună persoanelor de sex opus sau celor pe care îi găsesc ca fiind atrăgători. (37%, respectiv 36%). Prin contrast, femeile sunt mai motivate de dorința de a-și exprima individualitatea și pentru că se simt în control atunci când se îngrijesc ( procent egal de 40%).
Topul motivațiilor pentru îngrijire personală se schimbă o dată cu vârsta.
Toate grupele de vâstă sunt de acord că a se simți bine în propria piele este cea mai mare motivație pentru a se îngriji. În mod complet nesurprinzător, pentru cei sub 30 de ani, să facă o impresie bună asupra oamenilor pe care îi întâlnesc pentru prima dată și să facă o impresie bună în fața sexului opus sau a celor pe care îi consideră atrăgători sunt clasate pe locurile 2 și 3 ca și importanță. Pentru cei de 30 de ani și mai sus este mai important să fie un exemplu bun pentru copiii lor și este cea de-a doua cea mai citată motivație. Iar când vine vorba de cei peste 50 de ani, să le facă pe plac partenerilor de viață este cel de-al treilea cel mai popular motiv.
Italienii petrec cel mai mult timp cu activități de îngrijire personală, chinezii cel mai puțin. Când vine vorba de timpul petrecut în baie, cu epilatul sau bărbieritul, cu îmbrăcatul, coafatul și machiatul, italienii sunt în top, petrecând peste cinci ore și jumătate pe săptămână cu astfel de activități. Sunt urmați de argentinieni și americani, care sunt la egalitate cu un timp mediu de cinci ore și un sfert. La celălalt capăt al topului se află chinezii, care petrec mai puțin de trei ore pe săptămână îngrijindu-se, după de coreenii de sud, care petrec în medie trei ore și un sfert și de japonezi, pentru care aceste activități înseamnă puțin peste trei ore și jumătate pe săptămână.